Tuesday, August 11, 2015

Third year : Bachelor of food technology

Hai adik-adik ! 
Di sini akak ingin mengucapkan tahniah kepada semua lepasan stpm/matrikulasi/diploma/asasi yang telah pun mendapat keputusan untuk melanjutkan pengajian peringkat sarjana muda hari ini. Yeayy *tepuk tangan* Dulu akak pun berada di tempat korang, masa tu takde feeling taktahu nak menangis ke gembira. huhuhuk.
Apa pun, percayalah apa yang ditentukan Allah itu lah yang terbaik. 
dak liah pon dapat result harini. Dapat sarjana muda sains(matematik kewangan), usim. Tahniah ! Akhirnya ada jugak sorang dalam family aku yang keluar dari bidang sains. Rare gitu lol. Semoga menjadi seorang ahli matematik/akauntan/ape2 jelah yang berjaya dan berjasa kepada ummah.

Yang lebih penting, tahniah kepada sesiapa yang dapat teknologi makanan unisza. Ya Allah untungnyee koranggg. wahhhahaha. Mesti tak menyesal punyelahh walaupun duduk di pendalaman :P


ko tanye best ke foodtechnology ?!

Best lah ! Sape tak suka makanan wahhaha.
Tapi foodtech ni bukan masak2 tau, ramai yang anggap macam tu, kalau masak2 tu course kulinari/food service etc.

Banyak ke peluang pekerjaan?

Banyak lah ! Setiap yang bernyawa di muka bumi ini memerlukan makanan lagi2 manusia. selagi ada manusia, selagi itu makanan akan dihasilkan. selagi itu food technologist diperlukan. Tanpa food technologist, mungkin kau sudah lama mati termakan makanan yang tidak selamat LOL.

Kalau nak tahu lebih mendalam perbanyakkanlah lagi membaca blog ini hahaha jkjk. Perbanyakkanlah buat research dan bertanya kepada mereka yg berpengalaman.

InshaaAllah, bulan 9 ni akan bermula semester 7. Final year ! excited tapi ofcourse merupakan tahun yang paling tough huhuhu. Sekejap je rasanya masa berlalu. Untuk third year, hanya satu sem je aku kat kampus, iaitu sem 5. Sepanjang sem 6, ktorg kena praktikal.

semester 5. (klik pada link, tq!)
Rumah sewa 
(kampus tembila only, can pm me for details - contact number/location etc)


semester 6. 
Read my internship stories here! - Internship.
Ada yang send email/left comment, rasanya aku dah reply semua. Check semula ya haha:D

So that's it! My third year yang sangat singkat tapi padat (??).

Third year ni lebih banyak kepada application pada apa yang kita dah belajar selama ni. Paham ke idok, hafal untuk periksa je ke, betul2 faham ke, pandai ke tak menyelesaikan masalah. Pandai di atas kertas tapi hampeh di luar tak pandai buat kerja ke wkwkwk.

For my first and second year :



Okeh :D

No comments:

Post a Comment