CLICK HERE

Thursday, October 4, 2012

bread and cake making lab


Assalamualaikum.
Harini kitorang diajar cara-cara membuat roti dan kek. Sama je macam roti yang selalu
mak akak kite buat kat rumah tu.hewhew.tapi mungkin kat rumah uli tepung guna tangan.
Takpun guna mixer yang kecik tu. Kalau dalam makmal pemprosesan makanan ni, kita gunakan mixer yang serba besar. Oven besar, semuaa besar hahah.
Teruja sekejap. Kat rumah mana ada, ye dok? -.-
Kami diajar cara-cara membuat roti, kek span dan kek keju.

muka teruja nak mulakan pelajaran kita yang sangat menarik harini, of coz lebih menarik
dari eksperimen microbe lol


encik roslan tunjukkan cara mengguna mixer yang besar gedabak dengan betul,
cara menguli dengan betul, dan bagitahu lah semua ingredients apa yg nak kena masukkan untuk buat doh. Lepas siap semua, masukkan doh dalam proofer at 40 degree celcius for one hour.

taddaa! Kami diberi peluang untuk menghias sendiri roti ni.
Mak oii kemahen lah mereka ni. Kemain tebal hotdog, cheese apa semua. Sampai tenggelam roti tu dibuatnya.pelbagai bentuk yang terwujud.haha.

buat kek pulak ! semua encik roslan yang buat, kami tukang tengok dan tukang makan je.
Hahah.yang hias kek ni pon akak2 pembantu makmal.kalau kitorang yang hias,
Tak tahulah ada rupa kek lagi ke tak.heheh.

time to eat ! piya spread the love lah konon main suap-suap.huhu.
Baaanyak sangat roti dan kek.2 biji cheese cake, 3 biji kek span, dan berpuluh roti.
Perut yang lapar giler, terus kenyang giler sampai tak larat nak lunch dah lepastu.
Padahal kemain lapar mula-mula.

Foodtecheroes.



Nak tulis resipi tapi malas nak taip dan blog aku ni bukanlah blog masakan. Hahaha. Sama je macam roti kek yang selalu
kita buat kat rumah tu.Tapi kami ni diajar lah, kenapa macamtu, kenapa macamni.
apa kegunaan yeast, suhu apa yang sesuai, cara mengguna peralatan dalam makmal pemprosesan,guna teknik waterbath.

Dan sebagai pelajar foodtech, haruslah tahu macam mana nak mencipta makanan sendiri,
tahu jugak cara macam mana nak mengekalkan rasa dan bentuk makanan tu,
dan mencipta kelainan pada makanan tu.
Contohnya, bila kami cipta roti. Bukan roti biasa, kena lah cari jalan macam mana nak jadikan roti tu tahan lama dan kekal lembut walau roti tu dah sejuk.

Interesting? Yeahh sangat sangat.
Belajar pasal makanan, apa tak seronoknya !
Lama lama makin gemuk asyik makannn je, tu yang tak seronok -.-
We will visit dunkin donut factory, fish landing port,dan lihat sendiri
macam mana proses pengetinan makanan dilakukan. mungkin sardin kot -.-
Can’t wait for that ><



p/s- setiap yang berlaku, ada hikmahnya. 
Alhamdulillah i'm here. kalau aku tak masuk unisza, aku tak jumpa kawan seperti mereka,
yang mungkin takde di tempat lain di mana-mana di dunia ni.
kalau aku tak masuk unisza, aku tak dapat pengalaman yang sangat berharga macam yang
aku dapat sekarang. jika aku di tempat lain, mungkin aku takkan
rasa gembira dan bahagia macam apa yang aku rasa sekarang. 
alhamdulillah.






No comments:

Post a Comment