Wednesday, July 13, 2016

Resepi Waffle rangup (feat waffle ajaib)

Assalamualaikum.

Selalu beli jeh waffle, kat Besut dulu selalu beli waffle kat luar econjaya tuh pergh sedap! Lagi2 perisa peanut campur coklat. Tapi kalau beli pon harga boleh tahan jugak nokss sampai RM3.80 satu. Tapi selalu tak hiraukan harga pon, lantak ler asalkan ayaq liuq tak meleleh sebab terbau-bau waffle hahaha.

Laa ni ibu beli pulak waffle maker ajaib. Ni kira adik-beradik pemanggang ajaib. Apa yang ajaib aku taktahu ler, tetap kena buat sendiri jugak, ingatkan kita pejam mata je lepastu zam zam ala kazamm dah siap, ajaib lah katakannn. Tapi ibu tak pernah buat waffle pun, dok terperuk ja waffle maker ni dalam lemari, biar aku try buat ler wkwkwk. 

Lagipun time aku puasa ni kan macam2 lah aku terkeliuq. Tetiba teringat ibu penah cakap beli waffle maker. Terus rasa nak makan waffle haha.

Ni lah ghupe waffle ajaib tu. Ada video cara2 penggunaan dan resepi tapi ibu tinggal cd kat sekolah, so aku google jelah mana2 resepi yg aku jumpa.

Bahan-bahan.

2 cawan tepung gandum
3 sudu besar butter (dicairkan)
1 biji telur 
1 sudu besar gula
1/2 sudu garam
2 sudu mauripan (next time buat aku nak kurangkan jadi 1 sudu, bau yeast kuat sgt)
1 cawan susu segar (dutch lady full cream atau sukahati lah brand ape pon)
1 sudu esen vanilla (tak letak pon takpe)
1 cawan air suam

1. Cairkan butter.
2. Campurkan butter yang dah cair dengan semua bahan2 di atas.
3. Blend/mix dalam mixer.
4. Campur air suam sikit2. Sampailah adunan tu agak2 cantik, tak pekat tak cair.

Tuang adunan ke atas waffle maker tu, tutup ketat2 selama 5 minit. Ianya melekat jangan risau sebab ada kuasa magnet lol. Lepastu terbalikkan lagi 5 minit. 

Make sure api kecik, mula2 aku buat api besar sangat haha - hasilnya hangus dan keras sebab adunan pekat.
Pastu baki adunan tu aku adjust bagi cair sikit, tambah air suam sikit2. And sentiasa berjaga-jaga, make sure guna api kecik je. Tak sure lah berapa minit, sebab aku agak2 nampak brown tu kira dah masak lah tu. Dan air kena pepandai adjust lah, aku rasa tak guna sampai secawan air pon tadi. suku je, sebab takut cair sangat.

 Mengikut adunan resepi di atas, aku dapat 18 keping kelopak bunga berbentuk love. 
7 kelopak dah hangus, tinggal lah beberapa kelopak wkwkwk.

Peanut nutella waffle.
Time panas2 memang rangupp, time sejuk dah tak rangup tapi masih mengekalkan kelembutannya alhamdulillah !

Kalau nak bagi laku keras, kena sapu nutella. Kalau sapu jem ke ape, memang tak berapa nak laku. Aku sendiri tak suka jem buah-buahan ni sebab rasa pening bila makan taktahu lah kenapa, aku suka peanut dengan cokelat je hahaha. Ohh ya, peanut butter jenama daisy paling terbaik sebab kacang dia besor2, bila kunyah krup krap krup krap (walaupun ianya lagi murah dari lady's choice, ikut tekak memasing ler).

Lastly, makan apa2 pun berpada-pada lah, one of the key nutrition is eat moderately ! 

Bye.

No comments:

Post a Comment