Friday, April 24, 2015

Internship : week 12 & 13

Minggu kurus ! hahaha.
sebab ada new tomyam paste, so setiap satu jam aku kena ambik sampel untuk monitor sachets weight. Dan tgk condition sachets tu ada problem atau tidak example oil leaking/seal leak. Aku kena turun naik seasoning department kat tingkat atas setiap jam dan yang kecewa nya, bila naik aje machine tak jalan lagi. Tapi aku suka je jalan2 tengok2, haha sebab actually kalau takde permission memang tak bolehlah nak wondering around kat kawasan production lagipun my sv pon tak galakkan sebab pepaham jelah banyak nepal bangla foreigners, so dia suruh careful. Kalau nepals tu tegur2 buat bodoh je dahlah.

Dan sekarang diorang nak buat study, berapa lama microbes growth for that new tomyam paste, so kita letak that paste in place that have slightly higher temperature than ambient. Sebab sebelum ni pernah ada issue microbe growth kat paste macam tu. In this case aku letak dalam oven room. letak sekali hygrometer kat sebelah tu. Temperature dalam oven room tu yg setakat aku observe 29 degree celcius. Dan hari2 kena observe the paste's condition dan record room temperature and humidity, contohnya kalau ada makhluk dalam sachet tu lol, mestilah dia akan released gas dan sachet akan menggelembung betul dak ? haha. 

Minggu seterusnya pun aku still buat benda yang sama, tak lama lagi akan ada mamee chef perisa baru- perisa lontong. So bila diorang dah start packing oil paste, aku kena check the sachets whether ada oil leaking/weight ikut specification or not. 

Actually kalau nak diikutkan banyak je cerita yang aku nak tulis kat sini tapi someone might found this blog haha so i must be careful. Nak aje aku mengutuk orang yang menyakitkan hati kat sini tapi apa boleh buat kan. malas lah nak burukkan sesiapa yang dah memang buruk tu haha. So aku cuba positif kan diri. Bak kata prof kat kilang ni ko pekakkan aje telinga. Hahh memang bukan pekakkan telinga tapi naturally akan jadi pekak. Dengar orang membebel, dengar bunyi mesin lg. Konfem pekak ! Haha.

Apa pun internship ni waktu paling tough tp boleh buat aku jadi lebih kuat. Sebab harini aku rasa nak menangis because I feel burdened with the assignment given and kena marah because of silly things haha. Tapi ada sorang budak intern dari ums. Dia org perak, duduk sini sewa rumah dan pergi kilang naik bas. Dia cakap dia selalu menangis sebab family problem n masalah2 kat tmpt keje lg. Normal la ada prob kan, kadang2 assignment given rasa susah nak buat. Dan bila dia cerita mcm tu, aku rasa aku sangat beruntung berbanding dia. bila kita rasa susah, banyak lg orang lagi susah dari kita. Actually aku slalu borak2 ngan budak tu hari2 jumpa kat surau waktu solat zuhur tapi x tau nama dia hahaha. Typical me.

dan hati aku mesti kesian kalau nampak workers mcm nepal2 tu. Tgk diorg kena marah, kerja mcm gila tp gaji sikit. kalau ada pekerja baru dtg, diorg takde duit so diorg bayar makanan kat kantin guna kupon. huwaaa serius aku kesian haha.Haritu naik seasoning department, nampak pakcik dah tua keje lg:(
haiya nasib masing2 tak sama.

Pebenda aku nak feeling lak entry kali ni.
I learned a lot here, bukan setakat dlm bidang foodtech je, tapi life lessons jugak.

Bersyukur, Alhamdulillah ;)

No comments:

Post a Comment