Saturday, February 28, 2015

Internship : #week5


Minggu ni ada 4 budak intern baru masuk department ni, tu yang aku perasan lah. Ada nampak 2,3 orang dak lelaki tapi rasanya bukan QA department. Sini nak kenal budak intern senang jeh, yang pakai baju biasa takde pakai tag - budak intern la tuh haha. 
Dan sorang intern tuh tetiba tegur aku "sharodz eh?" Aku buat muka pelik whatthefrog ada orang kenal aku kat alam mamee yang fana ini. Baru nak kekonon memulakan hidup baru tanpa ada orang mengenali diri ini lol.

 Rupanya dia senior tua setahun jeh dari aku, i feel bad sebab tak kenal senior sendiri, Kak Fatin. Dia cakap, kenal aku plus ingat nama aku ada nisa something ( nickname zaman skolah : qilanisa ). POP jugak dak qilanisa ni, mesti letter adik angkat aku tercicir kot masa skolah dulu,maklumlah adik terangkat ramai sangat hahaha.
Dan salah sorang qa exec bahagian incoming, Kak Azah tetiba tegur aku tanya dulu sekolah mana. Rupanya kak azah pon ex sharodz jugak, dia cakap patutlah macam pernah nampak muka aku lol. Padahal masa kak azah form 4, aku baru form 1 ! Serius aku tak kenal langsung dengan selamba kak fatin dan kak azah boleh cakap kenal aku.  Bila dah jumpa ex sharodz kan, automatik lah bahasa pon tukar ikut tradisi sharodz. Bahasakan diri masing2 - Oghang(ni budak sharodz mesti paham haha)
Aku memang susah nak ingat orang, kecuali orang2 yang ada meninggalkan kenangan dan kisah yang bermakna pada aku cewah pebenda kau.

Untuk aktiviti minggu ni, aku tolong lab assistant buat kerja kat lab kalau kerja aku dah siap. For new product, moisture belum stable. I mean morning production tak ikut spec, petang karang ok plak, malam karang tak okay balik. Hahh macamtu lah. So skrg aku kena buat study apa masalah pada product tu. So kita syak first - fryer temperature. So hourly or every two hours i need to monitor the oven temperature. Then kita syak pulak mungkin humidity dan room temperature yang mempengaruhi moisture ( Tak semestinya tapi tak mustahil ) . Dan kita tambah lagi, check water activity. So letak 2 sample, one sample in container, another sample outside the container. Kita nak tengok ada influenced pada moisture atau tidak.
Tapi projek ni aku tak habis buat lagi.
Actually im getting bored buat moisture study hahaha lol.
The steps annoyed me even simple je pun. Simple sampai aku bosan haha. grind sample until we get homogenous sample dan masuk dalam moisture analyzer. Bila everytime kena grind grind grind continuosly, otak aku pon rasa nak tergrind skali kahhhh.



Staff purchase.  ni aku share dengan Farah, kitorang bahagi dua. Kalau tak, ada 6 bundle snack ! Buncit dak aid makan kopok je keje dia.
Masa aku sekolah rendah dulu, selalu belikan aid keropok ni. Tapi dulu 20 sen je, sekarang dah 30 sen. staff purchase dapat lebih kurang separuh harga.

Nutrigen dan yogurt macam biasa, setiap jumaat. siapa nak kirim angkat tangan ! haha
2, 3 hari keje sedut nutrigen je.

Angpau RM 10. hehe




okay babayyyyhhh.

No comments:

Post a Comment