Saturday, February 14, 2015

Internship : #week3


Minggu ni aku buat moisture study untuk produk X vs mamee. Produk x ni dipercayai adalah competitor terdekat mamee. Ko ghase ? haha lol. So aku kena check moisture content, water activity dan oil content untuk 2 perisa from produk x, untuk 3 different expired dates. Expired date berbeza, maka of course oil content, moisture content and water activity pon berbeza kan..Ada lah jugak result yang tak berapa nak jadi so aku kena buat semula sampai lah my exec berpuas hati. 

Mamee monster snack juga ada produk baru, production baru jalan minggu ni, so semua orang sedang agak busy. Managers pun semua turun ke production ntok this new product. Maka aku pon terpaksa independent, beberapa hari jugak aku tak dapat projek atau kerja baru kahh. so aku dah duduk kat lab tu, tolong lab assistant macam biasa lahh. Setiap satu atau dua jam akan ada dough, soup, flour, seasonings, finished products etc yang perlu kita check moisture, water activity dan oil content. For oil content, aku prepare aje, nak buat sendiri belum reti haha. Lab assistant jugak akan check oil hourly, kalau dah tak follow spec, oil yang diguna kena tukar. yang ni memang lab assistant yang experienced check, bebudak intern memang taklahh dia nak bagi haha.
Dan aku jugak prepare produk ntok sensory. Buat sensory memang best kalau ada geng, kalau kena buat sensorang krikk krikk jelah. Nak makan pon malas. 

Dan aku ada jugak 2, 3 kali masuk production line. Ambik sample untuk produk baru tu pastu rushing balik lab, check moisture. Kalau tak follow spec cepat2 bgtahu exec. Untuk production harini tetiba je moisture tak follow spec padahal dah packing haha. Orang lab dah pening kepala dan kecohh takut org atasan mengamuk, bila dah jadi macamni telan jelah kan kalau kena marah kahh. Bukan aku yg kena marah, exec lah kena marahh. Aku awal2 tengok jam waktu balik dahniii, cabuttt hahah.

Apa pun minggu ni not so much different with last week, aku still key in data macam biasa, susun documents macam biasa =,=


Setiap jumaat jugak, lori nutrigen datang ! Murah lah dari harga kat pasaran, so aku borong lah. Duit ada rm20 je tapi banyak jugak air dapat beli. Next time bawak duit bebanyak, beli satu carton teruih hahha.

Bye !

No comments:

Post a Comment